Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Vlaanderen heeft een dynamisch podiumkunstenlandschap dat sinds lang hoge toppen scheert. Het kunstonderwijs en de cultuureducatie liggen mee aan de basis van dit succes. Maar er is meer. Heel wat organisaties en initiatieven – klein en groot – nemen jong talent onder hun hoede. De kwaliteitseisen zijn afgemeten, het veld strak gestructureerd en kansen vaak netwerkgebonden. Hoe garandeert de continue in- en doorstroom van jonge makers de groei van een hoogwaardig, vernieuwend en vooral veelzijdig kunstenlandschap? Deze vraag stelt zich nog scherper als het gaat om talent van etnisch-cultureel diverse origine. Want ondanks alle aandacht voor interculturaliteit in het cultuurbeleid blijft het podiumkunstenlandschap in Vlaanderen opvallend wit gekleurd. Vlaams Theater Instituut, Dēmos, Brussels Kunstenoverleg en Réseau des Arts à Bruxelles startten medio 2012 een intensief onderzoek naar talentontwikkeling van jong (divers) kunstzinnig talent. We bevroegen zestien organisaties, die we indeelden in twee types. Aan de ene kant ‘broedplaatsen’ die vanuit de kunsten-, jeugd- of welzijnssector werken aan artistieke ontwikkeling van jongeren. En aan de andere kant ‘werkplaatsen’ die de artistieke vervolmaking van jongvolwassen kunstenaars begeleiden en ondersteunen. In deze publicatie lees je welke dynamieken spelen op het vlak van instroom, aanbod en doorstroom in deze twee contexten. En wat we hieruit kunnen leren wanneer we een beter uitgebouwd netwerk van talentontwikkeling en een meer divers podiumlandschap ambiëren.
podiumkunsten --- Sociology of minorities --- interculturaliteit --- talentmanagement --- Theatrical science --- Podiumkunsten --- 374 --- Talentontwikkeling --- Theater --- Social aspects --- Performing arts --- Management
Choose an application
art centers --- Sociology of culture --- kunstbeleid --- Theatrical science --- theater --- cultuurbeleid --- Flanders --- Brussels-Capital --- Cultuurbeleid --- Politique culturelle --- Theaters --- Théâtres --- Kunstencentrum --- 008.1
Choose an application
I. VAN ONDERZOEKSPROBLEEM NAAR BELEIDSAANBEVELING 1. Randvoorwaarden voor succesvol onderzoek 2. Mogelijke onderzoeksmethoden II. CULTUURDEELNAME VERKLAREN EN BEÏNVLOEDEN 3. Compleciteit van het aanbod en de verwerkingsvaardigheden van het publiek 4. Sociale oriëntatiepunten van het aanbod en de normen van het publiek 5. Tijdsbeslag van het aanbod 6. Betaalbaarheid van het aanbod en de geldbudgetten van het publiek 7. Geografisch bereik van het aanbod en de mobiliteit van het publiek 8. Samenhang tussen de vijf factoren en de toetsing avn het beleid 9. Beeldvorming rond het aanbod en het gedrag van het publiek III. DE UITVOERING VAN HET ONDERZOEK 10. Het enquêteonderzoek 11. De onderzoeksgroep 12. Kwalitatieve en kwantitatieve gegevens verwerken 13. Analyse kwantitatieve data 14. Rapportage IV. STANDAARDVRAGENLIJST V. INDEX
Applied marketing --- podiumkunsten --- publieksonderzoek --- musea --- Theatrical science --- Culturele instellingen --- Gebruikersonderzoek --- Musea --- gebruikersonderzoek --- publieksonderzoeken --- culturele instellingen --- marktonderzoek --- 369.1 --- #SBIB:316.7C325 --- #SBIB:303H34 --- kunst --- public relations --- quartaire sector --- theater --- marketing, marktonderzoek, marktanalyse --- Culturele infrastructuur: culturele noden en behoeften --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- 7 --- 659 --- 303 --- 338.94 --- Gebruikersonderzoek. --- gebruikersonderzoek. --- Museology --- museology --- audiences
Choose an application
Wat is vandaag de rol en de plaats van mensen met een beperking in de Vlaamse en Brusselse podiumkunsten? Vier jaar lang brachten we mensen rond deze vraag samen. We spraken met kunstenaars, recensenten, programmatoren, docenten en professionals verschillende sectoren. We gingen kijken naar tientallen voorstellingen, trokken naar conferenties, festivals en organiseerden collegagroepen. Zo ontdekten we de kiem voor een breed toegankelijk kunstenlandschap voor mensen met een beperking. In dit boek schetsen we dat landschap. Dat is nog lang geen ecosysteem waarin kunstenaars vlot kunnen doorstromen. Kansen zijn dun gezaaid, specialisatie gering, drempels blijven hoog en we missen nog belangrijke schakels. Daarom formuleren we vier grote uitdagingen die we in de toekomst moeten aangaan om de podiumkunst van en met mensen met een beperking te versterken.
Social policy and particular groups --- Theatrical science --- Sociology of leisure --- gehandicapten --- 326 --- Kunst & Cultuur --- 362.3 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Podiumkunsten --- Inclusie --- Vlaanderen --- Brussel --- Participatie --- theater --- personen met een beperking --- cultuurparticipatie --- podiumkunsten --- Performing arts --- People with disabilities --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie
Choose an application
De meeste gedetineerden komen ooit weer vrij. Daarom is het belangrijk om ? vanaf de eerste dag in de gevangenis ? te werken aan hun re-integratie. Om in te zetten op zelfontplooiing, herstel en participatie. Zo behouden ze de verbinding met de samenleving.Aan die wederzijdse en noodzakelijke verbinding tussen de wereld binnen en buiten de gevangenismuren werkt De Rode Antraciet vzw. Ze doet dit in alle Vlaamse en Brusselse gevangenissen via sport en cultuur. Dit boek focust op de culturele verhalen: getuigenissen, thema?s en projecten, gerealiseerd samen met partners én met gedetineerden.Dit boek geeft eveneens een stem aan gedetineerden. Door hun verhalen ontdekt de lezer dieperliggende emoties, de behoefte aan menselijkheid en zelfstandigheid, de ontdekking van eigen talenten, het ervaren van de tijd, ? Ook tussen gevangenismuren is cultuur een baken om zich (weer) mens te voelen en om perspectief te hebben in het leven.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/mekaar-zien-het-belang-van-cultuur-in-de-gevangenis/
gedetineerden --- 343.8 --- Gevangenissen --- Gedetineerden --- Sociaal-cultureel werk --- Vlaanderen --- Re-integratie --- Sport --- Cultuur --- Theater --- Muziek --- 7.01 --- Kunsttheorie ; cultuur binnen de gevangeniscontext ; Vlaanderen en Brussel --- sociaal-cultureel werk --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Criminology. Victimology --- cultuurparticipatie --- justitieel welzijnswerk --- kunstprojecten --- gevangeniswezen --- Gevangenis --- Gedetineerde --- Afrika --- Compositie (muziek) --- Toerisme --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Media --- Kleuter --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Sinds het begin van de jaren tachtig timmert Mooss aan een grondig onderbouwde kunsteducatie. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring, op systemen die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar die je niet kan vernieuwen en moeilijk kan aanpassen aan complexe situaties omdat je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek. De kern van deze publicatie bestaat uit de methodiek die indertijd door Jan De Braekeleer werd vastgelegd voor Mooss en Wisper. Ondertussen zijn we echter zowat een kwarteeuw verder en hebben we ons werkterrein en aanpak aan de veranderende tijden aangepast met een verruiming naar musea en erfgoed, gezinnen, kunsteducatieve producten, participatieproÂjecten en festivals.
socio-artistieke projecten --- cultureel erfgoed --- Didactics of the arts --- kunstopvoeding --- didactiek --- Flanders --- Cultureel erfgoed --- Kunsteducatie --- educatie --- methodiek --- 612 --- S20100070.JPG --- kunstzinnige jeugdvorming --- sociaal-cultureel werk, methoden --- Erfgoededucatie --- Mooss, Leuven --- #PBIB:+116.14 --- #PBIB:+118.10 --- Erfgoed --- Kunst --- Theater --- Audiovisuele media --- Dans --- Muziek --- Beeldende kunsten --- 159.95 --- kunsteducatie --- Methodiek --- Begeleiding --- Activiteitenbegeleiding --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - Muziekpedagogiek in Vlaanderen --- 374.3 --- 374 --- Kunst : Kunsteducatie : algemeen --- Erfgoed en geschiedenis : Algemeen --- methodiek. --- Educatie --- Methodiek.
Choose an application
2016 heeft 1 op de 5 consumenten een migratieachtergrond. Deze evolutie is niet onbelangrijk en mag niet genegeerd worden. In de volksmond spreken we over superdiversiteit in onze maatschappij maar wat wil dit juist zeggen voor bedrijven? We realiseren ons nu niet wat de nieuwe consument kan betekenen voor het voortbestaan van bedrijven en organisaties. Vele bedrijven en organisaties zijn nog blind voor de opportuniteiten die de nieuwe consumenten bieden. Het is een koopkrachtige doelgroep die niet onderschat mag worden.Bedrijven moeten nadenken over hun voortbestaan en zich relevant maken voor de huidige maatschappij. De nieuwe consument aan zich binden verzekert zo hun toekomst. Ontdek de leefwereld van de nieuwe consumenten, wat ze kunnen betekenen voor jouw bedrijf en hoe je ze kan bereiken. Met dit boek richt de auteur zich tot bedrijfsleiders, academici en politici die de langetermijnstrategie uittekenen voor hun organisatie. Tot de marketeers die deze maatschappij mee vorm willen geven. Tot de nieuwsgierigen die durven dromen van een betere wereld. Bron : http://www.bol.com
Marketing ; etnomarketing. --- Marketing ; superdiversitiet. --- Marketing --- Sociology of minorities --- diversiteit --- marketingbeleid --- sociale marketing --- marketing --- etnomarketing --- migranten --- Etnomarketing --- #SBIB:309H2812 --- #SBIB:309H504 --- Multicultureel ondernemen --- multiculturaliteit --- 658.8 --- Marketing, consumentengedrag, consumentisme --- Code en boodschap: sociologische, antropologische benadering --- Marketing 658.3.1 --- Migranten 325.11 --- 369.1 --- Multiculturaliteit --- Consumentengedrag --- PXL-Media & Tourism 2017 --- communicatiemanagement --- marketingcommunicatie --- maatschappelijke veranderingen --- consumentengedrag --- Verkoop --- Sales management --- Minderheidsgroepen --- Islam --- Salesmanagement --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Minderheid
Choose an application
Een opeenvolging van extremistische aanslagen dreigt onze samenleving in het defensief te dringen. We zijn koortsig op zoek naar snelle antwoorden. Maar stellen we wel de juiste vragen? Durven we ook te leren van de extremisten zelf? Hoe komt het toch dat zij zo succesvol zijn in het winnen van de harten en de hoofden van onze jeugd? Is het hun verderfelijke programma? Zijn het hun gewiekste technieken? Of hebben wij als samenleving de jeugdige vechtlust voor verankering, verbeelding en verbetering collectief onderschat? Reradicaliseren biedt een antwoord op al deze vragen. Bovendien roept dit boek ook op om gebruik te maken van deze kennis en ze positief te gebruiken: Radicaal voor democratie, participatie, klimaatneutraliteit, ...
sociaal bewustzijn --- 301.18. --- Radicalisme ; jongeren ; Islamitisch-fundamentalisme. --- extreem-rechts --- terrorisme --- Social problems --- racisme --- islamitisch fundamentalisme --- religie --- Social policy and particular groups --- 465 --- radicalisering --- 123 Misdaadbestrijding --- 301.18 --- PXL-Central Office 2018 --- jongerenproblematiek --- radicalisme --- fundamentalisme --- Radicalisering --- Radicalisme --- Identiteit --- Islam --- Godsdienst --- Vredesopvoeding --- integratie --- diversiteit --- 327.5 --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Man --- Film --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Eerstelijnswerkers die vandaag willen werken aan positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren staan onder een sterke maatschappelijke druk. Het publieke debat is immers in de ban van thema?s als ?terreur?, ?religieus extremisme?, ?radicalisme?. Thema?s waarbij voortdurend en vanzelfsprekend een link wordt gelegd met moslims. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt, creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ?normale? pedagogische logica te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische checklists, quick fixes, hapklare ?tools? en handige methodiekjes. Met korte bijscholingsprogramma?s waarin experts pasklare antwoorden bieden op dringende praktijkcases hopen we te leren hoe we radicaliserende jongeren vroegtijdig kunnen detecteren en weerwerk bieden. ?Preventie van radicalisering? is de bril geworden waardoor we naar ons dagelijkse werk met jongeren kijken. Maar werken we op die manier geen selffulfilling prophecy in de hand? In welke mate creëren we precies het probleem dat we eigenlijk trachten in te dijken? Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we de glazen in onze professionele bril weer helder? Wat is onze reële handelingsruimte en hoe kunnen we die ten volle gebruiken? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren? Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke) diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een transformatielogica en een emancipatorische aanpak. Dit handboek is een publicatie van vzw Motief, een door de Vlaamse overheid erkende vormingsinstelling gespecialiseerd in ?levensbeschouwing en samenleving?. Het boek kwam tot stand bij het ontwikkelen en begeleiden van vormingsprogramma?s voor professionals omtrent ?omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit? en ?positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren?.
Islam en samenleving. --- Age group sociology --- Islam --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- cliënt-hulpverlener relatie --- jeugd --- Social policy and particular groups --- fundamentalisme --- hulpverlening --- identiteit --- allochtone jongeren --- 325 --- PXL-Central Office 2018 --- jeugdhulpverlening --- migranten --- radicalisme --- PXL-Social Work 2018 --- radicalisering --- 652.12 --- 364 --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Jeugd --- Islam en het Westen --- Radicalisme --- Radicalisering --- Levensbeschouwing --- Diversiteit --- Eerstelijnshulpverlening --- Positieve psychologie --- Methodiek --- Islam in het Westen --- Allochtonen --- Jongeren --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere --- identiteitsontwikkeling --- 846 Identiteit
Choose an application
Hoe gaan kunstenaars en culturele werkers op de werkvloer om met diversiteit? (Bron: covertekst)
cultuursociologie --- kunstparticipatie --- art [fine art] --- Sociology of cultural policy --- kunstprojecten --- kunst --- Art --- Artistic collaboration --- Artistieke samenwerking --- Collaboration artistique --- interculturaliteit --- 600 Cultuur --- 668.6 Multiculturele samenleving --- 7.071 --- 7.01 --- 7.039 --- Beeldende kunst ; podiumkunsten ; diversiteit --- Diversiteit ; interculturele competenties ; Vlaanderen en Brussel --- diversiteit --- cultuur --- 305.81 --- S2007329.JPG --- interculturele communicatie --- multiculturele samenleving --- Kunst ; kunstenaars en beroep --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- 007 --- 7 --- 325 --- 700.7 --- 765.20 --- Creatie en productie - productie --- cultuurbeleid --- projects [artistic concepts] --- 766 --- Theorie van het theater en de film - Kritiek --- art [discipline]
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|